BOGANMELDELSE: Dorte Lytje har været selvstændig i 20 år og har et væld af erfaringer i bagagen. Iværksætterrådene deler hun gavmildt ud af i sin bog ”Feminin business med maskulint drive”.

Dorte Lytje var en af de første succesfulde bloggere med sin ”Divablog”. I dag driver hun virksomhed som mentor og rådgiver med ”Feminin business”. Bogens målgruppe er ”alle, som ønsker at leve af deres business, men som kæmper med det professionelle selvværd, modet, håbet eller mindsettet.”

Hvis du vil gå efter din drøm, kræver det fire ting, skriver Dorte Lytje:
1. Skills – det du kan
2. Værktøjer – fx website, SoMe, praktiske værktøjer
3. Mod – til at springe ud i det, stå ved dine priser, arbejde med dig selv m.v.
4. Timing – som aldrig helt er til at vide, hvornår er rigtig

Feminine og maskuline energier

Bogen er bygget op i tre dele omkring Dorte Lytjes egen livs- og iværksætterhistorie. Den første del handler om den ’maskuline æra’, anden del om ’den feminine æra’ og tredje del om at være i balance mellem de to. Når Dorte Lytje skriver om det maskuline og det feminine, handler det ikke om køn, men om energier. Forklaringen lyder: ”Det feminine siger: Stop lige op og mærk efter. Det maskuline siger: Lad os sætte handling på og komme afsted!”

I ”Feminin Business med maskulint drive” fortæller Dorte Lytje, hvordan hun som 23-årig starter som iværksætter sammen med sin daværende kæreste. De to knokler derudad med forskellige virksomheder og ender med at tjene mange penge på boligmarkedet. I den maskuline æra er der både stress og skilsmisse, så der er god grund til at skifte gear og bevæge sig ind i den feminine æra.

Divablog og Lillegub

Der er heldigvis penge på bankkontoen, så Dorte Lytje helliger sig børnene, mens hun finder sit kald indenfor de nye digitale medier. Hun opretter Divablog, som får stor succes, og hun skriver bogen ”Lillegub” om skilsmisse for helt små børn. Efter en alvorssnak med sin revisor vender Dorte opmærksomheden mod de mere handlingsorienterede sider af de første iværksættererfaringer og sætter fokus på sit salg.

Tredje del, som også er den længste, fortæller om den lykkelige kombination af de feminine og maskuline værdier. Der er masser af råd knyttet til fortællingen om, hvordan Dorte Lytje har opbygget sin egen virksomhed (hun vil selvfølgelig skrive business, men det ligger bare helt forkert i min skrivestil, og en af hendes pointer er, at man skal være tro mod sin egen skrivestil).

Blue Ocean og Go Giver

En af hendes grundlæggende antagelser er, at markedet er et ”Blue Ocean”, hvor der er plads til alle. Du skal bare finde din niche og tale med din egen stemme. En anden overbevisning er ”Go Giver”-filosofien, hvor det handler om at give mere end forventet, så vil det komme godt tilbage.

Dorte Lytje advarer om at lade dig stoppe af forestillingen om, at du ikke ved nok. ”Du kan altid tage folk derhen til, hvor du er i dag!” I dag skrider hun først til handling på sine idéer, hvis der er go fra både hoved, hjerte og mavefornemmelse. Er det klogt? Føles det rigtigt? Føles det godt?

Hvis jeg kan, kan du også

Dorte Lytje skriver: ”Hvis jeg kan, så kan du også!” Det er en sympatisk udmelding, men jeg synes også, den er udtryk for en vis privilegieblindhed. Alle har forskellige udgangspunkter for at starte som selvstændig, og selvom det først og fremmest kræver masser af blod, sved og tårer, så er der forskel på, hvilken bagage man starter iværksætterlivet med.

Det er trods alt ikke alle, der kan trække på en startkapital på et par millioner takket være en tur i boligboblen i nullerne. Eller en partner med iværksætter-dna at skyde iværksætterkarrieren i gang sammen med. Eller – og det er et gæt – en omgangskreds af ressourcestærke, trendsættende mennesker som heppekor i den digitale æra.

Jeg har stor respekt for den vej, Dorte Lytje har kæmpet sig frem ad, og min anke er ikke et forsøg på at nedgøre hendes indsats for at nå dertil, hvor hun er nået. Overhovedet ikke. Men en smule ydmyghed omkring de privilegerede omstændigheder, der har hjulpet hende undervejs ville klæde fortællingen.

Jeg forstår til fulde ønsket om at blive anerkendt for det store arbejde og evnen til at få gode, indtægtsgivende idéer og føre dem ud i livet med et beundringsværdigt drive. Den ærlige stil virker overbevisende, og det bliver ikke en glitterfortælling, fordi både op- og nedture fremlægges loyalt.

Massevis af konkrete værktøjer og inspiration

”Feminin business med maskulint drive” er virkelig lækker at få i hånden. Hårdt omslag omkring lækkert, kraftigt papir, masser af professionelle billeder og flot, læsevenligt layout. Der er opsamlende ”Take Aways” med henvisninger til øvelser og videoer, som kan findes på www.dortelytje.com/minikursus. Med øvelserne er der mange timers arbejde med grundlaget for en ny ’business’ at give sig i kast med. Ikke mindst er bogen skrevet med en varme og en personlig stil, som virker opmuntrende.

(I forbindelse med udgivelsen har Dorte Lytje deltaget i podcasten “Forfatterhjørnet”. Det er en fin samtale om bogens baggrund. Hør den her.)

Dorte Lytje: Feminin Business med maskulint drive, Forlaget Forfatterskabet.dk, 296 sider, 1. juli 2019

Bogen er stillet til rådighed af forlaget.

P.S. Dette er en noget anderledes bog for iværksættere end Charlotte Mandrups ”MIG A/S”, som jeg anmeldte for nylig. Målgruppen for Dorte Lytjes bog er nok primært yngre kvinder, mens Charlotte Mandrups bog henvender sig til +45-årige med lang erhvervserfaring.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *