Louise Lamberth er erfaren tekstforfatter med mange års erfaring som selvstændig. I ”Planlæg kunderejser” deler hun sin opskrift på at få kunder gennem content marketing. Det er en lille bog spækket med tips, tricks og konkrete værktøjer.

”Planlæg kunderejser” har længe været min dårlige samvittighed. Jeg modtog den til anmeldelse for over et år siden, men først nu – efter jeg egentlig har skrinlagt min anmeldergerning – kommer anmeldelsen. Det er nemlig en rigtig fin guide til markedsføring for den lille iværksætter, som Louise Lamberth har skrevet.

Når anmeldelsen først kommer nu, er det måske også med lidt mere vægt, jeg kan udtale mig om dens anvendelse. Jeg er i mellemtiden selv sprunget ud med CVR-nummer og kender til frustrationen over de manglende tilmeldinger til nyhedsbrevet og lysten til at sælge mere.

Onlinemarkedsføring

Formålet med ”Planlæg kunderejser” er at give redskaber til onlinemarkedsføring. Louise Lamberth har fokus på content marketing, og hun forklarer med praktiske eksempler, hvad det går ud på. Du skal have dig et nyhedsbrev. En blog er også en rigtig god ide. Det har hun allerede i 2016 skrevet bogen ”Blog dig til synlighed og salg” om (den kan nu fås gratis på hendes hjemmeside). Den kan jeg kun anbefale, at du bruger tid på også.

”Planlæg kunderejser” er lille af format – kun 124 sider i lommebogsstørrelse – men den er konkret og kan med fordel bruges som opslagsværk. Bogen er opdelt som en togrejse. Dine kunders rejse frem til køb af dit produkt er nemlig noget mere kompliceret end et klik på din hjemmeside. Vi kommer igennem alle faserne fra den indledende interesse til det afsluttende salg.

Værdi på kunderejsen

Det vigtigste er, at du skal gøre dig interessant for de rigtige mennesker – du skal altså arbejde med at blive relevant for din målgruppe – og have klart defineret, hvem din målgruppe er. Du skal vise, hvilken forandring du kan skabe for dem. For at kunne føre kunderne hele vejen, skal du skabe værdi på kunderejsen.

Planlæg kunderejser - Rhododendron

Bogen har for hvert område do’s and don’ts, som gør det konkret at komme i gang med arbejdet selv. Desuden har Louise Lamberth lavet arbejdsark, så du selv kan lave opgaverne. Sammen med bogen får du et link, hvorfra de kan downloades. Arbejdsarkene indeholder en masse konkrete spørgsmål, som hjælper dig videre i dit markedsføringsarbejde.

Den helt store styrke ved denne bog er, at den forklarer, hvad du skal gøre, og hvorfor du skal gøre det. Den hjælper dig til faktisk at gøre det gennem de praktisk anvendelige spørgsmål og opgaver, du bliver stillet.

Hvem er din målgruppe?

Louise Lamberth er meget tydelig omkring sin egen målgruppe. Det er en af pointerne i bogen, at du både skal være klar over, hvem dit produkt henvender sig til, og hvem det IKKE er til. Hun skriver, at bogen er til iværksætteren, der er nybegynder indenfor onlinemarkedsføring, mangler en strategi eller ’bare’ sælger for lidt. Den er ikke til prof’en eller den der ikke har lyst til at arbejde med sin egen markedsføring. Sælger du primært fysiske produkter er det heller ikke dig, bogen henvender sig til.

Bogens svageste del er en gennemgang af målgrupper fordelt på alder. Louise Lamberth skitserer, hvor (på hvilke medier) man kan markedsføre til Generation Z og X, Millenials og Baby Boomers. Mediebilledet ændrer sig dog hele tiden, og det er en ret forsimplet fremstilling i mine øjne. Men det er heller ikke bogens mål at arbejde med målgrupper. Det handler mere om, hvordan du som soloselvstændig eller mindre iværksættervirksomhed kan markedsføre dig ved at bruge dig selv.

Øv dig – så bliver du dygtig!

Louise Lamberth bruger selv den strategi, hun skitserer i bogen. I sit nyhedsbrev giver hun værdifuldt indhold (undskyld, jeg er simpelthen så gammeldags, at det er mig imod at bruge det engelske ord for ’indhold’ (content), når vi har et udmærket dansk ord for det). Som hun formulerer det, er hemmeligheden for at få kunder med på rejsen at give dem ”nysgerrighedsskabende content, der tiltrækker, men samtidig ikke forpligter særlig meget”.

Jeg kan anbefale at følge Louise Lamberths nyhedsbrev, som også giver dig en valgfri freebie – et andet begreb, du stifter bekendtskab med i ”Planlæg kunderejser”.

En af de vigtigste pointer, Louise Lamberth har, er, at du skal øve dig for at blive dygtig. Kast dig ud i det, vær modig og prøv ting af!

Bogen er stillet til rådighed af forfatteren.

Louise Lamberth: ”Planlæg kunderejser – der hjælper flere og sælger mere”, egen udgivelse, 2020, 124 sider

Louise Lamberth: ”Blog dig til synlighed – og salg”, Frydenlund, 2016, 184 sider

P.S. Vil du læse andre bøger med råd om iværksætteri, kan du også tjekke Dorthe Lytjes “Feminin business med maskulint drive” eller Charlotte Mandrups “MIG A/S”.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *