Google og deres partnere vil styrke den digitale udvikling og tilbyder gratis workshops på deres tur rundt i landet. 11 byer gæstes hver i to dage og tager mod alle interesserede i ’Bussen’.

Horsens borgmester Peter Sørensen byder stolt velkommen til Google, som starter den stort anlagte tur ”Styrk din digitale udvikling” i FÆNGSLET. Magasinet er godt fyldt op, og oplægsholderne er linet op i imponerende antal. Dagens forløb styres med kompetent hånd og myndig stemme af journalist Nynne Bjerre Christensen.

Forsøg og ekspertantagelser

Vi sidder klar til at høre om digitalisering i Danmark og nødvendigheden af, at alle kommer med på vognen. Ikke mindst de små og mellemstore virksomheder. ”Ét forsøg er bedre end 100 ekspertantagelser,” udtrykker Peter Sørensen det ved dagens start.

Malou Aamund, som er direktør for Google Danmark, er imponeret over dagens fremmøde. Hun fortæller, at Googles motivation for at tage rundt i hele landet med deres workshops er at få de digitale værktøjer ned i øjenhøjde. Det kommer nemt til at lyde indviklet, men ”sværere er det altså ikke,” siger hun. Google har oplevet, at især SMV’erne er hurtige til at tage den nye viden til sig, for de ser hurtigt en effekt.

Speed dating med partnerne

Inden vi skal i gang med at lære noget konkret om de digitale værktøjer, får vi en ’speed dating’ med alle de partnere, der er med i projektet ”Styrk din digitale udvikling”.

”Hvorfor er I med?” spørger Nynne Bjerre Christensen. Og svarene lyder:

Danske Bank: For at støtte op om vækst i Danmark

Erhvervshus Midtjylland: For at forstå virksomhedernes behov

Landdistrikternes Fællesråd: For at få hævet kompetencerne og få bredbånd ud til alle dele af landet

PwC Revision: For ikke at blive løbet over ende af udviklingen med billige eller gratis værktøjer

Innovationsfonden: For at udbrede kendskabet til InnoBooster,  hvor virksomheder kan søge økonomisk støtte til digitalisering

Dansk Erhverv: For at øge kendskabet til støttemuligheden SMV:Digital  og hæve kompetenceniveauet

Vækstfonden: For at sikre at lovende virksomheder kan få adgang til finansiering

Start i det små

Malou Aamund får det sidste ord med en opfordring til at starte i det små. ”Hvis du vil løbe en maraton, så start med at tage løbeskoene på. Du kan altid skrue op for ambitionerne efterhånden.”

Min sidemand kommenterer tørt, at det jo er paradoksalt, at vi skal lære, at det er enkelt, når der samtidig er en hel branche, der kan ernære sig som konsulenter indenfor SEO, SEM, Analytics, og hvad det alt sammen har af kryptiske navne.

Breakouts om digital udvikling og digitale værktøjer

Med et skævt smil på læben, går vi over til sessionerne, hvor man kan vælge mellem tre sessioner i fire ’breakouts’ af en halv time. Jeg hører først om SEO for begyndere. Cæcilie Salomonsen fra Searchmind fører os gennem grundstenene i søgemaskineoptimering. På 25 minutter berører hun metadata, søgeordsanalyse, linkbuilding og vigtigheden af at have et site, som folk gider besøge. Dvs. at det er mobiloptimeret, har godt indhold og lækre billeder.

Endnu en paradoksal kendsgerning: Søgemaskinerne skal hjælpe os ved at finde de bedste resultater, og derfor prøver maskinerne at regne sig frem til, hvad det egentlig er, vi vil have. Altså maskinen prøver at sætte menneskelig handling på formel for at hjælpe os. Men søgemaskineoptimering går ud på, at vi skal regne ud, hvordan maskinen sorterer resultaterne.

Heldigvis bliver Google bedre og bedre til at regne mennesker ud, så man som hjemmesideejer faktisk kommer langt med at koncentrere sig om det gode indhold. ”Det er slet ikke så svært…”

Google Analytics

Næste oplægsholder i Magasinet er Andreas Solgaard fra Beruf. Han gør os på en halv time klogere på Google Analytics ved at give os fire tips: 1) Filtrér data (fjern fx intern trafik og bots) 2) Brug hændelsessporing 3) Optimer din målsporing 4) Brug kampagnesporing. Hans slides findes her for de interesserede – jeg skal helt sikkert selv nærstudere dem. 

Oplægget ”Hjemmeside der sælger” handler især om SEM – betalt annoncering. Igen pointerer oplægsholderen, at det gode indhold er helt nødvendigt for at klare sig godt. Sidste oplæg, jeg hører i sessionsrækken, har samme budskab, selvom det handler om ”Sociale medier for øvede”. Test din tekst – lad være med at skrive bullshit og brug gerne video.

Det stramt styrede program afsluttes med 10 minutters inspirationscase overbevisende fremført af Morten Poulsen fra Plytix. Vi sidder blæst bagover, da han har fortalt om sin virksomheds vækstmotor. Google kan være godt tilfreds med turstarten.

Velsmurt Google-bus klar til afgang

Alt klappede, og vi blev styret gennem et velkomponeret program af dygtige oplægsholdere. Jeg vil absolut anbefale en tur forbi det gratis tilbud, hvis du er i nærheden. Vi kommer ikke uden om den digitale udvikling, og det er rart at vide, hvordan det hænger sammen. Eller hvordan man kan udnytte værktøjerne bedst muligt uden at lade sig skræmme unødigt.

Bussen er stadig i Horsens den 3. september, hvor den holder hos Vitus Bering Innovation Park. Derefter fortsætter den til Thisted, Viborg, Holstebro, Fredericia, Aabenraa, Søndersø, Svendborg, Sorø, Holbæk og endelig Helsingør, hvor turen slutter den 8. oktober.

Læs om turen og de workshops, der tilbydes hvert sted her, hvor du også kan tilmelde dig.

 

P.S. Hvis du vil blive klogere på andre konsekvenser af den digitale udvikling, kan jeg anbefale nogle af de nyere bøger om emnet, fx ”Danmark disrupted” og ”Dit opslag er blevet fjernet”.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *