I Gyldendals Kolibri-serie er der udkommet endnu fire bøger – de første otte har jeg skrevet om tidligere. Konceptet er ’stærke emner skrevet af store forfattere’. Bøgerne er små lommebøger, der giver indblik i et forfatterskab med udvalgte fortællinger, uddrag og essays. I denne omgang er det to nulevende og to afdøde forfattere, der kan opleves i tekststykker af meget forskellig slags.

Bøgerne i Gyldendals Kolibri-serie er oplagte som små gaver i stedet for blomster eller chokolade. Den lille kloge bemærkning med på vejen. Og så alligevel en port mod en større verden af emner eller forfatterskaber. Her får de fire nye bøger en lille anmeldelse hver.

 

Gyldendals Kolibri-serie

Kolibri-serien: Om natten – Halfdan Rasmussen

Halfdan Rasmussens børnebøger har været fast inventar hos os, siden vores ældste fik ”Halfdans ABC” i dåbsgave. Hele familien kan den bog udenad. Det er derfor med genkendelsens glæde, at jeg møder flere af digtene i ”Om natten”.

Bogen samler digte, der handler om natten og ikke mindst om søvnen. Om barnet der skal sove og den voksne, der ligger søvnløs. Om drømmene og fantasierne, som søvnen fremkalder. Teksten er drømmeagtig let, og poesien er enkel og gribende. Nogle digte fremkalder sørgmodige smil på læben, andre finurlige overraskelser i rimene. Jeg følte nærmest nattens ro falde på mig, mens digtene smøg sig ind i bevidstheden.

Genkendelsens glæde i Halfdans digte

Det er en lille bog på kun 56 sider, hvor der ovenikøbet er en del blanke sider mellem digtene. Til gengæld kan man læse dem igen og igen. Flere af dem har jeg læst mange gange for mine børn. Fx det fine digt om lille Ole, der tæller stjerner og tager både fingre og tæer i brug, men ak:

Der er ikke nok endnu.
Tusind stjerner blåner.
Det var meget nemmere
hvis jeg talte måner!

Halfdan Rasmussen har en særlig beroligende tone, som gør godt at vende tilbage til. Det er helt fortjent, at den lille Kolibribog minder om det.

Kolibri-serien: Om nej – Svend Brinkmann

Svend Brinkmann er her, der og alle vegne (det er ikke længe siden, jeg anmeldte hans debut som skønlitterær forfatter). Opgøret med selvudviklingskulturen, hvor vi til enhver tid skal være omstillingsparate og have ja-hatten på, er tiltrængt. Nu kan du få et  overblik over Brinkmanns tanker i ”Om nej” i Gyldendals Kolibri-serie. Den lille bog består af uddrag fra bøgerne ”Stå fast” og ”Gå glip” og handler om at holde fast i sin integritet og ikke frygte at sige nej.

Vi skal navigere i et informationshav, hvor vi konstant opfordres til at gøre noget, forbruge noget, nå noget. Mange rammes af ’Fear of Missing Out’ – FOMO. Men vi bør i stedet finde glæden i begrænsningens kunst: JOMO – ’Joy of Missing Out’, mener Brinkmann.

Husk tvivlshatten, måske-hatten og tøve-hatten

Ja-hatten skal ikke bare smides ud. Pointen er, at der skal være plads til nej-hatten, tvivlshatten, måske-hatten og tøve-hatten også. Det skal være legitimt at sige nej eller behøve tid til eftertanke. At sige nej må ikke opfattes som et udtryk for manglende mod eller omstillingsparathed.

Svend Brinkmann slår et slag for tvivlen og usikkerheden. Han anbefaler, at vi vender os imod stoicismen og konsulterer fornuftens stemme. Vi skal ikke lade os rive med og miste vores egen integritet. Måske er det fornuftigt at sige nej til (endnu) et møde?

I bogen oplistes også en række gode råd til at imødekomme ’valgfrihedens tyranni’. Det handler bl.a. om at forlade sig på vaner og rutiner, for det er alt for anstrengende at skulle vælge hele tiden. Ikke altid at stræbe efter det perfekte, men tro på at ’godt nok er godt nok’. Øve taknemmelighed og lære at leve med begrænsninger.

Tilfældighedernes spil i menneskers liv

Endelig er der en pointe, som jeg personligt er glad for at læse, nemlig tilfældighedernes spil i menneskers liv. Det er ikke alt individet selv har skyld i, men Brinkmann ser en tendens til stigende individualisering af samfundsmæssige problemer. Arbejdsløshed, fattigdom, sygdom og sociale problemer kan ramme alle, og det er ikke altid ’man kan, hvad man vil’. Vi risikerer at miste solidariteten med de svageste i samfundet, hvis vi tror på, at ’enhver er sin egen lykkes smed’. Ofte spiller konjunkturer og tilfældigheder en stor rolle, når nogle rammes af ulykke.

”Om nej” er letlæst og tilgængelig, fordi den er så velskrevet. Bogen opsummerer fint forfatterens projekt og giver lyst til at læse mere. Især selvfølgelig hvis Brinkmanns tanker vækker genklang hos læseren, som de gør hos mig.

Kolibri-serien: Om kvinder – Suzanne Brøgger

”Om kvinder” består af uddrag for tre tidlige værker af Suzanne Brøgger: ”Brøg” fra 1980, ”Fri os fra kærligheden” fra 1973 og ”Kærlighedens veje og vildveje” fra 1975. Værklisten over hele forfatterskabet fylder en hel side, og Suzanne Brøgger er indbegrebet af feminisme. Jeg må med skam bekende, at jeg ikke har læst noget af Suzanne Brøgger tidligere. Flovt, men netop derfor havde jeg glædet mig til en introduktion til hendes tekster.

Tekstuddragene i bogen handler om kvinders plads i verden. Kvinder som hekse. Kvinder som seksuelle væsner, der skal indtage deres plads i verden. En lang tekst indeholder refleksioner over en tekst fra Karen Blixen om den mandlige KUNNEN og den kvindelige VÆREN på baronessens tid. Kvinder udmærker sig ved det, de ER, mens mænd udmærker sig ved det, de GØR eller udretter i form af stand og bedrifter. Det er en interessant perspektivering i tid over kønnenes stilling.

Et ekko fra 70’erne

Ved første gennemlæsning opfattede jeg udvalget af tekster som et ekko fra 70’erne. Det er tekster, som har haft enorm betydning for min mors generation af kvinder, hvor der var brug for at blive råbt højt og være provokerende. Det er der stadig, men på en anden måde. Vi er nået et langt stykke vej mod ligestilling takket være kvinder som Suzanne Brøgger, men der er stadig et stykke at gå.

Jeg var lidt forvirret efter at have læst ”Om kvinder” første gang, men den gjorde mig også nysgerrig. Dog mere på andre tekster af Suzanne Brøgger end de oplagt feministiske. Jeg læste og anmeldte for nylig ”ManiFEST for kvinder” af Birgitte Baadegaard, som går til kvindekampen på en anden – mere nutidig – måde. Jeg får ikke på samme måde fornemmelsen af at forstå Suzanne Brøggers projekt i ”Om kvinder”. Men det begrænsede format i Gyldendals Kolibri-serie er også noget af en udfordring for så omfattende en opgave.

Kolibri-serien: Om musik – Dan Turéll

Dan Turéll var kun 47, da han døde i 1993. Alligevel har han sat et stort aftryk som forfatter, digter og essayist. Selvfølgelig bør han være repræsenteret i Gyldendals Kolibri-serie, så vi kan læse hans sprudlende skrift i en introducerende samling. I ”Om musik” er der digte og uddrag af essays, der afspejler tiden og forfatterens kærlighed til jazz.

Digtene emmer af Dan Turélls store interesse for jazz og en dyb indsigt i denne musikgenre. Navnene på de store udøvere i den sidste halvdel af det 20. århundrede går igen. Det er også tydeligt, at Dan Turéll var københavner, og hans tekster tager udgangspunkt i København. Han har klare holdninger til god og dårlig smag.

Misbrugt musik

I tre essayuddrag folder Dan Turéll sin harme ud over emner, hvor han finder musikken misbrugt. Et handler om den kønsløse muzak, der afspilles alle steder. Han er indigneret på musikkens vegne over, at musik gøres til noget, man lytter ukritisk til uden at forholde sig til det. Et andet essay handler om Melodi Grand Prix som han mener er spild af penge, som kunne bruges på noget bedre (essayet er fra 1982 hvor sangen ”Video, video” vandt musikkonkurrencen, så man forstår måske hans indignation). I et tredje beskriver Dan Turéll, hvad han kalder DDDDJ – Den Dårlige Danske DJ. Det er middelmådigheden, forudsigeligheden og vist nok også provinsen.

”Musik, rigtig levende musik, al tid og genre underordnet, river nemlig op, åbner porer, flår i én, åbner følelseslandskaber,” skriver DanTuréll. Hvis man har det sådan med musik, vil man helt sikkert synes godt om den lille bog. Mig minder det mest om en svunden tid og en forfatter, der gnistrer af harme og kærlighed til en særlig musikgenre, men ikke musik generelt.

Om de fire nye bøger i Gyldendals Kolibri-serie

Svend Brinkmann: ”Om nej”, 62 sider
Suzanne Brøgger: ”Om kvinder”, 72 sider
Halfdan Rasmussen: ”Om natten”, 56 sider
Dan Turéll: ”Om musik”, 64 sider
Alle udgivet i Kolibri-serien på Gyldendals forlag, 8. november 2019

Bøgerne er stillet til rådighed af forlaget.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *