God branding kræver et langt sejt træk. Gennem handlinger etablerer man et sammenhængende billede i offentligheden. Et billede der viser, hvem man er – som person, organisation eller attraktion. Nogen gange er man heldig og kan ’låne’ lidt fra andre. Her er en lille historie om branding.

Den lille ø Endelave vil gerne være kendt for at være et godt sted at besøge som turist. Flere turister betyder bedre muligheder for de fastboende for at skabe sig en levevej og fastholde eller udvikle de tilbud, der er på øen. Derfor gør ildsjælene på øen et stort arbejde for at gøre Endelave attraktiv.

Aktiv Ø på Endelave

I foråret skrev aktivitetsgruppen  ’Aktiv Ø’ på Endelave rundt til alle med adresse på øen – fast eller i sommerhus – med opfordring om at byde ind med aktiviteter til Aktiv Ø i sommerferien. De faste ildsjæle havde brug for flere kræfter til at give øen et løft. Da jeg i forvejen elsker at trave rundt på den dejlige ø, blev mit bidrag at tilbyde vandreture rundt på øen. En kort tur på 12 km rundt i et fredet område på øen og en lang på 21 km hele øen rundt.

Kaninoen på kaninernes ø

Et vakst hoved foreslog, at turen i stedet for bare ’Øen rundt’ – skulle hedde ’Kaninoen’. Det er helt oplagt, for Endelave er de vilde kaniners ø. Om morgenen og om aftenen piler de rundt og er ikke svære at få øje på. Deres kaninhuller findes overalt. Og hvem kender ikke Caminoen, som tusindvis af pilgrimme vandrer hvert år. Eller Camønoen som den danske vandrerute på Møn kalder sig. Kaninoen ville være endnu en vandretur der lægger sig i slipstrømmen på Caminoens brede appel til det vandrende folk.

Jeg lancerede vandreruten i sommer med en artikel på min blog. Naturligvis med lækre billeder fra turen. Da jeg lagde link til turen i en vandregruppe på Facebook eksploderede besøgstallet på min nye hjemmeside. Interessen for at vandre er i disse år voldsomt stigende. Det gode vejr gjorde nok også sit for at skærpe interessen for en ø-tur i Danmark.

25 vandrere kom med færgen blot for at deltage i den første Kanino. Med de deltagere der allerede var på øen, blev vandregruppen på 31. Da der ikke var tilmelding, var vi lidt overvældede over den store tilslutning, men det gik alt sammen.

Live på P4 Østjylland

I efterårsferien gentog vi så Kaninoen. Denne gang som både ’Kaninoen’ og ’Mini-Kaninoen’. Nu havde medierne også fået øjnene op for turen. P4 Østjylland meldte deres ankomst, men det blev i stedet til interview med formanden for idrætsforeningen, Kim Vind, (hør det her) om Aktiv Ø på Endelave. Desuden fortalte jeg om Kaninoen live efter den første vandring. Du kan høre det her.

Til Kaninoen fredag den 17. oktober var vi 15, der tog turen øen rundt. Vi var igen velsignet med fint vejr og havde en dejlig tur. Den lokale korrespondent med sin egen populære Facebook-kanal ’Kaninen Katrine fra Endelave lavede en fin reportage fra dagen, som kan findes her.

Alle kan naturligvis gå turen Endelave rundt – Kaninoen – alene med et kort, der findes på færgen. Vil du hellere med på tur med en guide og måske nogle af de lokalkendte, må du vente til sommer. Der går vi Kaninoen igen, når Endelave holder ’Aktiv Ø’.

Det lange seje træk er godt i gang.

4 Kommentarer

  1. Mie

    Du er virkelig dygtig til at få budskabet ud. Godt klaret, Birgit 🙂

    Svar
    • Birgit Juel Martinsen

      Mange tak, Mie 🙂

      Svar
  2. jens

    Flot Birgit

    Svar
    • Birgit Juel Martinsen

      Tak, Jens 🙂

      Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *