På mandag er det 1. februar og dermed tid til årets ordleg med korte historier. Konceptet hedder FebruaryFICTION, og alle kan være med.
Kortprosatekster er korte tekster, hvor en historie eller en følelse formidles i et koncentrat. Teksten adskiller sig fra digtet ved at være en sammenhængende tekst uden krav til rim eller rytme.
Jeg forbinder kortprosa med projektet Februaryfiction, som jeg første gang deltog i februar 2018. Februaryfiction lever sit eget liv på Facebook og Instagram. Reglerne er enkle: Skriv en historie på max 100 ord med en begyndelse, en midte og en slutning.
En 100-ordshistorie kaldes også en drabble. Andre kalder de ultra korte historier for flash fiction. Flash fiction har dog ikke nogle regler i forhold til antallet af ord, men er typisk historier på 350-500 ord.
Når jeg skriver kortprosa, starter det med, at jeg får en idé, der kan stå skarpt selv i kort form. Der skal være en tydelig pointe med historien. Inden jeg begynder at skrive, ved jeg, hvad teksten skal formidle. Ofte får jeg idéen til de første linjer sammen med selve historien. Nogle gange kommer idéerne som lyn fra en klar himmel, andre gange udvikler de sig langsomt.
Jeg skriver historien ned i første udkast uden at fokusere alt for meget på de 100 ord. Derefter går jeg tilbage og redigerer i teksten. Nogle gange går det hurtigt, andre gange skal jeg pusle en del, for at det hele går op, og jeg får historien frem samtidig med, at sproget flyder. Til sidst finpudser jeg og ændrer småord, så teksten kommer til at indeholde præcis 100 ord. Det kan også nogle gange tage lidt tid, men det er en spændende proces. Det betyder, at hvert et ord i en 100 ords historie har betydning. Det er blevet nøje udvalgt og er på ingen måde tilfældigt.
Min mand er min testlæser. Når han har læst teksten, laver jeg nogle gange ændringer. Det har jeg fx gjort i ’Blomsterne’. Prøv at læse den i de to versioner, jeg har udgivet her og vurdér forskellen.
Har du spørgsmål til min kortprosa, er du velkommen til at kontakte mig via kontaktformularen nederst på siden.
Jeg får jævnligt henvendelser fra elever, der arbejder med kortprosa. Derfor har jeg lavet en oversigt med de svar, jeg plejer at give, om hvordan man skriver kortprosa.
Oversigten kan downloades som pdf-fil her: Sådan skriver du kortprosa
Er du lærer, er du velkommen til at bruge den i undervisningen – men husk at opgive til CopyDan Tekst & Node, at du har brugt materialet. På forhånd tak!
Herunder finder du mine kortprosatekster.
På mandag er det 1. februar og dermed tid til årets ordleg med korte historier. Konceptet hedder FebruaryFICTION, og alle kan være med.
Vi er bundet til verden af dem, der har skabt os. Vi binder os til dem, vi selv bringer ind i den.
#100ord
Med rygsækken læsset tager vandreren første skridt på den lange vej. Forventningsfuld glæde letter byrden af den fortærende svulst af skuffelser og tab […]
Skovens stilhed brydes af høje, knasende lyde fra træ, der splintres. Ved vejen æder et monster med teleskoparm sig gennem bunker […]”
Da gæssene flyver over hendes hoved med skræppende kurs mod syd, indser den rådvilde, hvad hun må gøre. […]
Det begynder som en tanke i forfatterens hoved. Så kalder bogen lydløst insisterende fra skrivebordet: ”Skriv mig!”
Det var midt på Vejlefjordbroen. Solen sendte lyserøde striber gennem bomuldstottede skyer op på en lyseblå himmel.
I venteværelset står tiden stille. En hård klump under huden har skyllet en bølge af dommedagsscenarier ind over hverdagen.
Med to streger melder du din ankomst. Dit første spæde skrig fylder vores liv med frydefuldt ansvar. …
Der står blomster i den døde kvindes have. Georginerne lyser blodrødt og de gule stauder breder sig frodigt. Jeg har lyst til at plukke af dem, som de står så smukt og nikker, når jeg går forbi.
”Beklager. Du var en stærk nummer to,” sagde manden dybt inde i telefonen.
Hun samlede stemmen, mens hun hvirvlede ned i en usynlig skakt og suget i maven trak luften ud af hende.
Kroppen vækker hendes erindring, da en kraftig ve tvinger hende til at stå stille op ad bilen og gispe, mens underlivet trækker sig sammen i krampelignede jag.
Den gamle mand ser på kvinden i hospitalssengen. Så smuk hun stadig er, selvom det kun er ham, der kan se det. Så fuld af levet liv og kærlighed.
En idé bliver til virkelighed, mens ordene på papiret modellerer et menneske med liv og følelser. Noget er sandt, noget er digt.
Der var engang en bog, der gerne ville skrives. Alle steder ledte den efter en forfatter, der ville skrive den, men alle havde undskyldninger.