Det behøver ikke koste en formue at tage på romantisk getaway. Og du skal bare over den tyske grænse for at opleve en anden kultur og få nye, spændende oplevelser. Her er et bud på en getaway på budget i det nordtyske.

I uge 7 tog min mand og jeg en lille getaway til Nordtyskland. Vejret var alt andet end godt. Faktisk øsregnede det en stor del af tiden, men med regntøj og gode sko gik det. Vi kunne være taget i spa ved Sankt Peter-Ording, som vi har gjort tidligere, men det var ikke, hvad vi havde planlagt denne gang. Som forfatter foregår tingene på budget.

Turen gik første dag til Rendsburg, der ligger 70 km syd for grænsen ved Padborg. Byen ligger ved Ejderen og har mange vidnesbyrd om, at den har været under dansk herredømme i tidligere tider. Vi startede med at køre ind til Wilhelmstal (en villavej langs Ejderen), parkerede og tog regntøj på. Så gik vi hen og tog en af de længste rulletrapper, jeg i mit liv har set, ned til fodgængertunnelen under Ejderen. Turen ned tager tre minutter!

Hængefærge – desværre ikke denne gang

På den anden side gik vi langs floden hen til en jernbanebro, der kan ses langt væk, og derfor er en slags vartegn for Rendsburg. Broen er speciel ved at have en hængefærge under sig, som transporterer passagerer og biler over floden. Desværre er hængefærgen midlertidigt ude af drift, da den i 2016 blev påsejlet af en af de mange, store fragtskibe, der sejler på Ejderen. En ny hængefærge skulle være på vej og klar til sommer.

Den friske luft gjorde os sultne, og frokosten blev en currywurst på en restaurant ved floden med en fadøl til.

Rendsburg har omkring 28.000 indbyggere, så det er ikke en stor by. Bykernen har mange fine gamle bygninger og grønne områder. På det gamle rådhus på Altstädter Markt kan man i turistinformationen få en fin lille folder om ’Das Blaue Linie’, der fører forbi 30 seværdigheder på en 3,2 km lang gåtur. Folderen findes også på dansk.

Herunder kan du se nogle billeder fra Rendsburg i gråvejr – bl.a. fra Skt. Marienkirche, Det Gamle Rådhus og skulpturerne på Schiffbrückenplatz, der indbyder til leg.

Ingen drinks i Rendsburg om mandagen

Jacob havde gjort et kup på nettet (agoda.com) og booket et dobbeltværelse på Hotel Pelli Hof med morgenmad for 475 kr. Både værelse og morgenmad var aldeles glimrende. Om aftenen spiste vi på en kroatisk restaurant – ikke den store kulinariske oplevelse, men hyggeligt. Vi ledte efter et sted at få en drink, men det var byen alligevel for lille til på en mandag aften. Vi kunne godt have fået kaffe, øl eller vin, men det var ikke lige det, vi havde sat næsen op efter, så vi tog tilbage til hotellet og drak vores vin der.

På andendagen af vores getaway på budget kørte vi nordpå til Flensburg. Vi tog en afstikker til Glücksburg, hvor Glücksburg slot ligger og rager op af søen. Havde det ikke regnet, var vi gået rundt om søen på den vandresti, der ligger idyllisk mellem træerne langs vandet. Vi var ikke inde på slottet, men nøjedes med at spise en sandwich på parkeringspladsen med udsigt til slottet, køre rundt om søen og beundre omgivelserne. Helt sikkert et besøg værd.

Smukke Flensburg med den lange havn

Flensburg ligger smukt med havnen som en tunge, der skærer sig gennem byen. Der er bakker på begge sider, der kan gøre byvandringer til en stejl udfordring visse steder. Her er gamle, smukke huse, en hyggelig gågade og masser af shoppingmuligheder. Vi har været i byen mange gange og der er stadig meget at se. Ved havnen ligger skibsfartsmuseet, som er rigtig fint.

Nu var vores getaway på budget, så vi overnattede på vandrehjemmet Flensbed. Her havde vi booket en lille lejlighed med eget bad og et lille tekøkken (som vi ikke brugte, selvom det var fint udstyret). For lejligheden gav vi 475,- Der ville være plads til to mere, da lejligheden havde en sovesofa.

Flammkuchen og Spätburgunder

Flensbed ligger centralt i Flensburg og tæt på den charmerende Rote Strasse med hyggelige baggårde med både restauranter og små butikker. Her spiste vi på ’Die Weinstube im Krusehof’ på Rote Str. 24. Vi fik Flammkuchen, som er en slags pizza med meget tynd bund og creme fraiche i stedet for tomatsauce. Dertil tysk Spätburgunder rødvin. Mad og vin smagte dejligt, og hyggen er helt i top i den gamle vinstue.

I Flensburg kan man godt få drinks på en tirsdag – dog viste det sig at Café Extrablatt, som søndag til torsdag har drinks til 5 € var lukket pga. ombygning. I stedet fik vi Mojito, Caipirinha m.m. på Cafe Central Flensburg på Grosse Strasse 83.

Onsdag gik turen hjem igen – og ja, vi handlede, inden vi tog hjem. Der er en del at spare på at handle i Tyskland. Ikke bare på drikkevarer, men også på dagligvarer. Samtidig er det en fornøjelse at gå i tyske supermarkeder. De fleste har et større udvalg, end vi bliver budt i Danmark. Selv i små byer har supermarkederne stadig slagter- og specialitetsafdelinger med ost, fisk, pålæg og kød i indbydende udvalg og god service.

Efter tre dage og to nætter løsrevet fra de vante rammer og med god tid til hinanden var vi hjemme igen. Glade for at have prioriteret at rejse lidt væk, selvom budgettet var lille. Der er så meget at se, og hvis man bruger lidt tid på at finde gode tilbud, er en getaway på budget en dejlig oplevelse. Nå, ja, og så er det gode humør også vigtigt, når nu vejret viser sig fra sin værste side!

Har du gode tips til miniferier i Nordtyskland, så del dem endelig i kommentarfeltet herunder. På forhånd tak!